info@ simonschrijft.nl

06-28328939

Blog

Doel voor ogen

Philip Cocu is een briljant tacticus. Die stelling durf ik wel aan.

In de wedstrijd van PSV tegen het Russische FK Rostov bleek maar weer eens dat alleen oud-topvoetballers geniale coaches zijn.
De Russische ploeg is dodelijk in de counter, dus om daar tegen bewapend te zijn, heb je een tactisch meesterplan nodig. Cocu komt gelukkig van goeden huize. Om elke counter tegen te gaan, stelde de oefenmeester een extra verdediger op. Hoe minder je zelf aanvalt, hoe minder kans je hebt op een counter van de tegenstander.

Briljant gevonden, ik kan niet anders zeggen.

 

Het resultaat mocht er zijn. Zoals vooraf bedacht kwam Rostov amper tot gevaarlijke acties en scoorde dan ook de gehele wedstrijd niet. PSV zelf ook niet en de wedstrijd was dan ook het kijken niet waard.

Maar waar de belangen het hoogst zijn, daar telt de amusementswaarde niet meer.

Klein pietluttig detail: PSV had absoluut moeten winnen, om zichzelf nog een verlenging van het Europees seizoen te geven.

Helaas, maar een kniesoor die daar een punt van maakt.

 

Doel

 

Tikkeltje sarcastisch is bovenstaande, ik weet het. Probleem is dat Cocu blijkbaar het eigenlijke doel niet meer voor ogen had. Hij had zich zo gefocust op een detail, dat het grote plaatje niet meer helder was.

In de aanloop naar de startup van Simon schrijft, kom ik uiteraard ook op het punt een website in de lucht te gooien. Vrijwel elke onderneming heeft hier ervaring mee. De ene wil er absoluut geen geld aan uitgeven, een ander ziet het (terecht) als een goede investering en zet er vol op in.

De eerste afspraken met websitebouwers, ontwerpers en wat al niet meer worden gemaakt. Er wordt gesproken over het ontwerp, wat voor kleurstelling, welke afbeeldingen op de site terecht komen. Kortom, hoe moet de site er zo gelikt mogelijk uitzien?

Als dit allemaal geregeld is en de site zo ongeveer de lucht in kan, volgt meestal nog het laatste hobbeltje: wat zetten we er eigenlijk op? "We vragen Piet wel even, die schrijft ook altijd verslagen van z'n volleybalvereniging." Hup, tekst er op, site online.
Ja, en dan kom je er op een gegeven moment achter dat je net het verkeerde doel voor ogen hebt gehad.

Als bedrijf wil je scoren en omzet genereren.

Een website is daarbij een zeer belangrijk hulpmiddel. Gevonden worden is vandaag de dag dé sleutel.

Maar Google vindt je mooie plaatjes niet. Google kijkt niet of je achtergrond precies matcht met je visitekaartje. Google zoekt naar tekst. 
En hoe Google dat doet, zo doen ze het (dit verandert nog wel eens), maar als je gevonden wilt worden, zal je de juiste woorden moeten gebruiken.

Vanaf 1 januari is Simon schrijft 'online' :-)