info@ simonschrijft.nl

06-28328939

Blog

#stopdecoronareclame

Het valt ook niet mee om in tijden als deze een beetje origineel te zijn bij het adverteren. Als bedrijf zijnde wil je empathisch overkomen, optimaal meedenken met de consument en vooral niet laten zien dat die hele coronacrisis economisch gezien best wel positief is voor jouw bedrijf. De hastags vliegen je om de oren #samenthuis, #samensterk, #wijtegencorona. Om moe van te worden.

Dat vind ik niet alleen, dat vindt inmiddels het grootste gedeelte van Nederland. Daarom een oproep aan elke reclamemaker, art director, copywriter of wat voor functie je ook hebt: wees origineel en positief! 

Vergeet de crisis

Het is niet zo dat ik hier nu een mondiale crisis ga ontkennen. Er zijn veel mensen ziek geworden, te veel mensen overleden en dat is belangrijker dan schrijven over manieren van adverteren. Maar toch. Als je op televisie, internet of radio gaat adverteren, dan heb je maar één doel voor ogen: geld verdienen. Elk bedrijf met winstoogmerk dat iets anders beweert, liegt. 

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat de huidige manier van adverteren inmiddels een averechts effect heeft. Hastags zorgen voor ergernis, beelden van mensen die thuiswerken ook. Bij mij wel, althans. Ik verlang weer naar een reclameblok zonder dat ik eraan herinnerd word in wat voor periode we zijn. Noem het ontkenning, maar het is zo. Nieuws over Covid-19 en de gevolgen zie ik wel op andere kanalen.

Reclame moet onbezorgd zijn. Een tikkeltje nep, natuurlijk. Maar hoe lang bestaat het maken van reclame nu al? Reclame is toch altijd al het mooier maken van de werkelijkheid? Red Bull heeft toch ook nooit gezegd dat hun product slecht is voor je gezondheid? Het is niet dat je als bedrijf verantwoordelijk bent voor een crisis, maar het benoemen is niet nodig.

Het lastige is dat dit verhaal ook te maken heeft met Corona. Zeg ik dat we het er niet over moeten hebben, doe ik het zelf. Lastig hoor.

Coronamoe

Neem positiviteit gewoon als standpunt. De tijd van zielig zijn is voorbij. De tijd van dromen is nu. De wereld lag een paar maanden op haar gat, misschien nog wel een paar maanden. Zorg ervoor dat je zelf niet op je gat komt te liggen. Wees je eigen crisis voor en ga positief adverteren. 

Is dat lastig? Ja, waarschijnlijk wel. Toch kun je beter dat doen dan dat je doelgroep een afkeer tegen je krijgt. MediaTest, een marktonderzoekbureau, stelt dat bijna de helft van de mensen tussen 18 en 40 jaar vindt dat  de reclames misbruik maken van de situatie om hun imago te verbeteren.

Men is corona-moe. (klik hier voor het hele artikel van MediaTest)

Tijd voor de goede verhalen, tijd voor zorgeloze reclames. Positieve hashtags dus. #vooruitmetdegeit, #bijnavakantie, #ishetalkerst?, #elknadeelhepzijnvoordeel. Weet je er ook een paar? Ik hoor ze graag.