info@ simonschrijft.nl

06-28328939

Blog

Waarom de meeste content marketing wordt genegeerd

Contentmarketeers produceren steeds meer content, maar hun doelgroep leest steeds minder. Marketeers kunnen deze ontwikkeling een halt toeroepen door meer visuele en interactieve content toe te voegen. 

Voor een gemiddelde webpagina nemen gebruikers hooguit de tijd om 28% van de woorden te lezen tijdens een gemiddeld bezoek; 20% is waarschijnlijker - Jakob Nielsen

 

Bij de meeste mensen is het zo dat verfilming van een boek, bij lange na niet kan tippen aan het boek zelf.  Bij content marketing lijkt het tegenovergestelde waar. Meer en meer komt naar voren dat content marketing met afbeeldingen, video en interactieve functies beter presteert op grote schaal dan content met alleen tekst.  

Visuele content marketing  

Een aantal jaar geleden introduceerde Mark Schaeffer het idee van 'content shock'. Hij trok de duurzaamheid van content marketing als een strategie in twijfel. Geen twijfel mogelijk dat sociale media en kleinere schermen van je mobiele apparaten de vraag naar minder tekst en meer video, visuele en interactieve inhoud hebben beïnvloed. 

De gemiddelde lezer besteedt slechts 37 seconden aan het lezen van een artikel of blog. - NewsCred Insights 

Marketeers die hun werk toetsen, weten van de impact van relevante beelden. En terwijl het steeds moeilijker lijkt om jezelf te onderscheiden in een wereld vol content, is het nog nooit zo eenvoudig als nu om relevante en sprekende afbeeldingen aan de marketingmix toe te voegen. 

 

 

Bij de marketing van een lastig te verkopen product of dienst, kan het gebruik van interactieve grafieken de lezer helpen op hun eigen manier te leren en te ontdekkenVerschillende interactieve content-tools en -services zijn beschikbaar om marketeers een handje op weg te helpen, waaronder Ion Interactive, SnapApp, Ceros, Visme, ContentTools en Turtl. De meeste zijn gebruiksvriendelijk en stellen niet-ontwerpers in staat om meer beelden en interactieve inhoud toe te voegen om hun merken te laten opvallen in een toch al schreeuwerige wereld. 

  • Beelden spreken tot ons 'oude brein'. Het brein dat er al was voor je kon schrijven 

  • Blogs met afbeeldingen krijgen tot 94% meer views (bron) 

  • De icoontjes en smileys van tegenwoordig werden in feite 7000 jaar geleden al gebruikt 

  • Een retentiegraad van 10% schiet met gebruik van de juiste afbeeldingen door naar 65% (bron) 

  • De juiste afbeeldingen zorgen voor 43% meer overtuigingskracht bij presentaties (bron) 

  • Infographics worden vaker geliked en gedeeld dan welke content dan ook (bron) 

 

Samenvattend: Strategisch gebruik van afbeeldingen kan een enorm voordeel zijn, vooral wanneer veel blogs de standaard stock-foto's blijven gebruiken, zoals de succesvolle jonge zakenmensen, die rond een vergadertafel elkaar de hand schudden. 

Veel onderzoeken ondersteunen het idee dat visuele informatie veel sneller wordt verwerkt en langer behouden blijft. Cruciaal voor content marketeers is dat visuele informatie veel vaker wordt gedeeld dan alleen tekstinhoud.  

 

Interactieve content marketing 

Iedereen is voortdurend op zoek naar meer persoonlijke, leerzame en boeiende ervaringen. Een manier om deze samen te brengen is om interactieve inhoud aan de marketingmix toe te voegen. Populaire voorbeelden zijn quizzen, calculators, beoordelingen, eBooks, infographics en productreviews 

 

Behalve dat interactieve tools erg nuttig blijken te zijn voor betrokkenheid van het publiek, bieden ze ook enkele grote voordelen voor marketeers:  

  • Interactieve tools zoals quizzen en beoordelingsmogelijkheden bieden gedragsgegevens waarmee marketeers (toekomstige) klanten beter kunnen begrijpen.  

  • Dankzij inzichten die zijn opgedaan via interactieve marketing, kunnen marketeers en verkoopteams meer gepersonaliseerde gesprekken en verkooppresentaties leveren. * 

  • Mensen die actief bezig zijn met de content, zijn waarschijnlijk tevredener doordat ze hun eigen kennis van het product ontwikkelen – Eigen kennis zullen ze meer vertrouwen dan informatie die door een marketing- en verkoopteam wordt gegeven. * 

  • Interactieve middelen zijn aantrekkelijk voor potentiele klanten die wel geïnteresseerd zijn in het product, maar niet met een lastige verkoper willen zitten.   

  • Een goede beoordeling kan betekenen dat wat de klant wil hebben, datgene is wat jij verkoopt. Andersom kan ook. Lage beoordelingen filteren degenen uit waar het van af het begin af aan al geen juiste match mee blijkt. Tijd over dus voor de mensen waar het wel mee klikt. 

 

Contentmarketing 2018: focus op ROI  

 Naarmate meer organisaties de impact van content marketing in de basis proberen op te krikken - en te meten - zal het gebruik van visuele en interactieve content waarschijnlijk blijven groeien. Maar net als bij elke groeistrategie, zal de grootste toename van visuele en interactieve marketing worden gerealiseerd door de vroege vogels, de pioniers,  voordat het verzadigingsniveau wordt bereikt. Deze twee strategieën bieden nog steeds een krachtig voordeel ten opzichte van de meer statische, meer op tekst gerichte concurrenten.  

 

Deze post verscheen oorspronkelijk op Content Marketing Factory. Voor meer informatie over marketing van visuele content, bekijk  Six Ways to Boost Your Content Marketing Results