info@ simonschrijft.nl

06-28328939

Blog

Het grote sociale monster

Of je nu een multinational of een zzp-er bent, de aan- of afwezigheid op sociale media heeft effect op de zichtbaarheid en branding. Bovendien is het niet voldoende om alleen aanwezig te zijn. Wanneer je eenmaal 'sociaal' bezig bent, is de volgende belangrijke stap het voeden van het "het grote sociale monster" 

 

Dit monster leeft van posts, tweets, deelacties en likes. Vergelijk het met hoe we zuurstof nodig hebben om te leven. Berichten die je plaatst, moeten vernieuwend zijn en relevant voor de interesses van het publiek op dat moment. Wat vandaag interessant is, is morgen oud nieuws. Bovendien moet het tijdig, kort en relevant zijn voor uw merk. Streef ernaar regelmatig content te publiceren voor je volgers, maak ze meer bewust van nieuwe overeenkomsten, markttrends en relevante informatie.  

 

Content: Door de altijd aanwezige honger van het grote sociale monster moet je een voortdurende stroom van 'contentvoedsel' zien te maken. Maar behalve dat het voor je volgers makkelijk te behappen moet zijn, moet het wel jouw identiteit uitstralen. Deze taak kan een voltijdbaan zijn, waar meestal niet veel tijd voor is, vooral niet als zzp-er. Een van de tools die ik heel effectief heb gebruikt, is Google Alerts. Met deze tool kun je trefwoorden instellen, waarna Google jou doorlopend zoekresultaten geeft, dan hoef je het zelf niet meer te doen. Die meldingen kunnen variëren van wanneer de nieuwe content wordt gepubliceerd tot één melding per week. Het mooiste is dat Google Alerts gratis is.  

 

Plaatsing: Doordat Google nu de ingrediënten schenkt voor de gestage stroom aan content, begin je met het selecteren van de meest relevante informatie. Vanzelfsprekend zal je zelf het makkelijke hapje moeten bereiden; op een manier die sociale media het best verteren. Op basis van het platform dat je aan het voeden bent, zijn er beperkingen op het aantal tekens in de post, de grootte van afbeeldingen en of video's kunnen worden bijgevoegd. Het is ook een feit dat wanneer je iets plaatst(de dag van de week en het tijdstip van die dag) invloed heeft op de impact die je post zal hebben op de gewenste doelgroep. De optimale dag en tijd om te posten zijn ook verschillend op basis van het sociale mediaplatform.  

 

Als het gaat om het plaatsen van je content, dan kun je twee kanten op:  

 

1.Handmatig ingaan op elk social media platform om content te creëren en te publiceren. Dit proces kan erg tijdrovend zijn en leidt doorgaans tot minder posts op sociale media vanwege het gedoe van dit proces. Het betekent ook dat je op steeds handmatig naar elk platform moet gaan om je berichten te publiceren.   

2. Automatiseer het proces voor plaatsen en publiceren. Zorg ervoor dat je alle mediaplatforms samenvoegt om je berichten te maken, in te plannen en te publiceren. Zo kun je één bericht maken en tegelijkertijd naar meerdere social media-platforms publiceren. Met behulp van automatiseringstools voor sociale media kun je ook vanaf je website werken en een bericht maken van die website, het bericht plannen wanneer je het wilt publiceren enzovoort.  

 

Een populaire automatiseringstool is Hootsuite. Deze tool is eenvoudig te leren, erg goedkoop en kan rechtstreeks worden geïntegreerd met Chrome en andere webbrowsers, zodat je gemakkelijk content kunt ontwikkelen. Bovendien kun je de resultaten van je berichten bijhouden en tegen een extra vergoeding kunt je de berichten verbeteren om een ​​groter publiek te bereiken.  

Het opstellen van een plan om het sociale media monster te voeden hoeft niet moeilijk te zijn. Het kost tijd om het proces op te zetten (verschillende social media, Google Alerts, Hootsuite), maar social media zijn een goedkope en hanteerbare marketingtools voor jou of jouw bedrijf. 

 

Dit artikel heb ik zelf geschreven, maar de credits gaan volledig naar Bill DeMars. Omdat ik vond dat zijn artikel ook in het Nederlands gelezen moet kunnen worden, ben ik ermee aan de slag gegaan.